بوستان خیام در خیابان شهید منتظری، یکشنبه‌ها میزبان جمعی از افرادی‌ است که در «بازارچه حامی» دست‌سازه‌های خود را برای فروش عرضه می‌کنند.

يكشنبه بازار

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  این بازارچه که از سوی فرهنگسرای امید و مشارکت جمعی از کارآفرینان با هدف حمایت از گروه‌ خاصی از شهروندان دایر شده، تا پایان فصل تابستان برپا است و هر هفته از بانوان سرپرست خانوار و معلولان گرفته تا کارآفرینان زن و مرد، با حضور در این مجموعه محصولات خود را عرضه می‌کنند و میزبان مراجعان و خریداران است.  

انواع وسایل بافتنی، کالای خواب، لباس‌بچه‌ و زیورآلات روی میزهایی دیده می‌شود که با فاصله در سایه‌سار درختان مقابل فرهنگسرای امید چیده شده‌ است. در کنار آنها بانوانی حضور دارند که این آثار همگی حاصل تلاش ‌شبانه‌روزی‌شان برای تولید این کالاهاست.
 بانوانی که تعدادی از آنها سرپرست خانوار و نان‌آور خانه هستند و برخی هم از طریق کارآفرینی امرار معاش می‌کنند و علاوه بر خود چتر حمایتی‌شان بر سر خانواده‌های دیگر گسترده‌ است. «سهیلا عطار» بانوی ۵۵ ساله کارآفرین و سرپرست خانواری است که با کالای خواب تولیدی خود، در این بازارچه شرکت کرده‌است. او می‌گوید: «تولیدکننده کالای خواب هستم.

کاور، روبالشتی، پشه‌بند و لحاف تولید می‌کنم. هرجا هم‌چنین فضایی برای حضورم فراهم شود که علاوه بر آنچه تولید و در بازار عرضه می‌کنم، بتوانم فروش مستقیم داشته باشم، شرکت می‌کنم. چون حضور افرادی مثل ما در چنین بازارچه‌هایی بیشتر به نفع مشتری است. مصرف‌کننده کالای مورد نیازش را مستقیم و بدون واسطه از اینجا می‌خرد که برای او به صرفه‌تر است.» او می‌افزاید: «در کنار کالای خواب، ته طاقه پارچه‌ها را به اینجا ‌آورده‌ام تا بفروشم که آن هم به نفع مشتری است. مثلاً مشتری می‌تواند با حضور در اینجا پارچه عرض دو و نیم متری ته طاقی را متری ۴۵ هزار تومان بخرد در حالی‌که همین پارچه در بازار متری ۶۵ هزارتومان است. اگر مردم ما را حمایت و از این بازارچه‌ها خرید کنند، به نفع خودشان هم هست.» 

  • یکشنبه‌بازار بوستان خیام

بفرمایید یکشنبه بازار بوستان خیام

چند هفته‌ای است که از حوالی ساعت ۹ صبح، میزهایشان را در مسیر ورودی بوستان خیام می‌چینند و چشم به‌راه مشتریانی می‌مانند که گذرشان به اینجا و فرهنگسرای امید می‌افتد تا از آنها در «بازارچه حامی» خرید کنند. زنان و مردان کارآفرینی که هنری دارند و محصولی را خلق می‌کنند و می‌توانند با فروش آن درآمد کسب کنند. اما هنوز شناخته شده نیستند و مردم از حضور آنها مطلع نشده‌اند. یکی از بانوان شرکت‌کننده در این ‌بازارچه می‌گوید: «به ما لطف کرده‌ و این فضا را در اختیارمان قرار داده‌اند درحالی‌که از شیوع ویروس کرونا اجرای چنین فعالیت‌هایی کنسل شده بود. اما وقتی می‌خواهند لطف داشته‌باشند آن را کامل انجام دهند و حمایت واقعی کنند.

خیلی از ما زندگی‌مان را باید از طریق کارهای دستی‌ خودمان بچرخانیم. مستأجریم و اجاره‌خانه بدهیم و تأمین‌کننده هزینه تحصیل بچه‌ها و پذیرای داماد و عروس‌مان باشیم. از صبح تا بعدازظهر در این گرما به اینجا آمده‌ایم که فروش هم نداشته‌ایم. من چند دوره کارآفرین برتر شدم اما از شیوع ویروس‌ کرونا حمایت‌ها از ما کم شده‌است.» او می‌افزاید: «شرط حضور در بازارچه‌ها عرضه محصول دست‌ساز افراد است اما الان در این شرایط اقتصادی مردم عروسک نمی‌خرند که ما کسب درآمد کنیم. امیدوارم دست‌کم زمان حضورمان را بیشتر کنند تا وقتی پس از خنک شدن هوا حضور مردم در پارک بیشتر می‌شود ما هم فروش داشته باشیم یا ما را هم به بازارچه‌ جاهای پر درآمد مثل دریاچه چیتگر و داخل ایستگاه‌های مترو معرفی کنند.» 

  • تأمین فضای مناسب

میزها در سایه‌سار درختان قرار دارد اما در ساعات مختلف بانوان حاضر در این جشنواره جای خود را متناسب با تابش آفتاب تغییر می‌دهند تا در خنکی پای میزشان بنشینند. «سارا سادات حسامی‌فر» یکی دیگر از بانوان کارآفرین حاضر در بازارچه می‌گوید: «در حوزه زیورآلات رزینی، نقاشی ماهی‌سه‌بعدی و آبستره متد دریا و ساحل کارآفرین هستم. اما فضای اینجا برای فردی مثل من در زیر آفتاب مناسب نیست و کارهایم آسیب می‌بیند.

اگر ما را به جاهای پر رفت‌وآمد ببرند، بهتر است.» «ملیحه انیس‌الدوله» دبیر کانون کارآفرینی خانه فرهنگ حافظیه هم که برگزاری این بازارچه را به او سپرده‌اند، دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «پیش از شیوع ویروس کرونا، بازارچه‌های کارآفرینی و اشتغالزایی فعالیت داشت اما تعطیل شد تا اینکه دوباره به همت منطقه۱۳ اینجا راه افتاده‌است. میزدارهای ما در زیرگروه همیاری که در حوزه چرم، رزین، سفال، بافت، خیاطی و... فعال هستند در بازارچه‌ها شرکت می‌کنند. بازارچه حامی که به لطف فرهنگسرای امید دایر شده، کار خوبی است اما دلمان می‌خواهد فضاسازی بهتری برای کارآفرین‌ها فراهم شود چون تابش آفتاب اثر تولیدی آنها را خراب کند و متضرر هم می‌شوند.»

او می‌افزاید: «همه افراد برای اجاره میز می‌توانند تماس بگیرند و نمونه کارهایشان را بفرستند تا متناسب با نوع‌کاری که انجام می‌دهند آنها را به بازارچه‌ها معرفی کنیم. ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه الزامی است. افراد یک هفته در میان در اینجا حضور دارند تا بازارچه تنوع داشته‌باشد. از بچه‌های بهزیستی مدرسه‌های معلولان تا بانوان سرپرست خانوار فرصت حضور پیدا می‌کنند. حتی کسانیکه‌کاری بلد نیستند، می‌توانند با شماره ۳۶۶۰۵۱۳۸ تماس بگیرند و ما در فضاهای مختلفی که داریم، به آنها آموزش می‌دهیم و می‌توانند به عرصه فروش برسند.» 

  • حامی کارآفرینان

بفرمایید یکشنبه بازار بوستان خیام

بازارچه‌ حامی به همت فرهنگسرای امید راه افتاده و یکشنبه‌ها با حضور کارآفرینان، معلولان و زنان سرپرست خانوار برپا می‌شود. «پروانه دوستی» مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳ و رئیس فرهنگسرای امید دراین‌باره می‌گوید: «باتوجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مقوله تولید و حمایت از کالای ایرانی، این فرهنگسرا با تکیه بر شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» و برای حمایت از کارآفرینان منطقه بازارچه حامی را با مشارکت کانون کارآفرینی و مهارت‌آموزی حافظیه برگزار می‌کند تا در راستای مسئولیت اجتماعی و فرهنگی خود ضمن فرهنگسازی استفاده مردم از کالاهای تولیدکنندگان داخلی، از کارآفرینان حمایت شود.»

او می‌افزاید: «در این بازارچه که یکشنبه‌ هر هفته برگزار می‌شود، جمعی از کارآفرینان و معلولان که با خودباوری و خوداتکایی توانسته‌اند کارآفرینی کنند محصولات خود را به فروش می‌رسانند.»  همچنین «فرزانه باقری» کارشناس کانون‌های مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳ دراین‌باره می‌افزاید: «با هدف حمایت از کانون کارآفرینی و باتوجه به فضای بازی که مقابل فرهنگسرا داریم، این بازارچه را دایر کرده‌ایم.

از آنجاکه یکشنبه‌ها روزهای حضور همه اعضای کانون‌های ما است و مخاطبان بسیاری از ۲۲ منطقه تهران در اینجا حضور پیدا می‌کنند، این روز را انتخاب کردیم. هشت میزی که مجموعه در اختیار دارد، به این گروه می‌دهیم و تا پایان تابستان آنها یکشنبه‌ها حضور خواهند داشت.» او ادامه می‌دهد: «سال‌های گذشته هرکسی که می‌خواست ما این فضا را در اختیارش قرار می‌دادیم اما امسال فعالیت بازارچه منسجم‌تر و زیر نظر کانون کارآفرینی حافظیه است و یکشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب حضور خواهند داشت. حضور افراد چرخشی است تا همه گروه‌ها فرصت بهره‌بری را پیدا کنند.»

کد خبر 612242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha